Divadlo Husa na provázku

Sága rodu Marxů

Vstupenky
100 min.
bez přestávky
20. 11. 2024 / 00.00
autor: Juan Goytisolo, Jan Mikulášek, Martin Sládeček
režie: Jan Mikulášek
premiéra: 17. 05. 2024

Věkové doporučení KMDB: 13+

Píše nového Fausta. Tře bídu s nouzí. Hledá byt poté, co ho i s celou rodinou vypověděli z Dean Street. Diskutuje se soudruhy, s praotcem Abrahamem i s oživlými obrazy budovatelů a budovatelek. Dopřává si vodoléčbu. Odráží se ve výlohách pornoshopů, vymetá moskevské noční kluby, pomrkává na nás z obrazů. Sedí s Jenny v Hampsteadu a sleduje živé vysílání rozpadu sovětského bloku. Přepíná na Dallas. Nebo na jiný nekonečný seriál z nového světa podrobeného zákonům trhu. Uniká nám. Zakladatel vědeckého socialismu. Filosof a básník. Prorok a podvodník. Milující otec. Smutný klaun. Ďábel! Karel Marx. Naši současnost ovlivnil zásadněji než kterýkoli jiný intelektuál moderní doby, říká se. Usiloval o spravedlnost a solidaritu – a přece jej známe především jako inspirátora krutých diktatur. Co o něm doopravdy víme? A proč bychom o něm ještě měli chtít něco vědět?

Významný španělský autor Juan Goytisolo (1931-2017) ve svém důmyslně komponovaném díle rozpoutává bláznivou hru filtrů, skrze něž Marxovu unikavou a rozporuplnou osobnost vnímáme. Bere nás na horskou dráhu prostorem a časem a otřásá přitom obrazem, který jsme si udělali nejen o Marxovi, ale o svém vztahu k „pokolení mrtvých předků“ vůbec. A s pohledem upřeným na přetrvávající chudobu, rozevírající se sociální nůžky, zrychlující se planetární devastaci, migrační krize, xenofobii a rasismus se ptá, zda krok vpřed, který jsme s pádem komunismu slavili, nemohl být v jistém smyslu zároveň skokem vzad.

Upozorňujeme diváky, že pro zvýraznění režijního záměru jsou v inscenaci použity stroboskopické efekty, umělý dým a herci na jevišti kouří cigarety.

Jan Mikulášek (1978) je kmenovým režisérem pražského Divadla Na zábradlí. Jeho jevištní adaptace Bernhardova Mýcení se v Cenách divadelních novin stala Inscenací roku 2018. Na Provázek se tento tvůrce působivého výtvarného gesta pracující se střihem, hudebním kontrapunktem a paralelně se odvíjejícími ději vrací po mimořádně úspěšných inscenacích Don Quijote a Chazarský slovník.