Besedy a přednášky

Dramatika pro neslyšící. Pantomima. Režijní vytváření prostoru pro fantazii dětských diváků. Loutky. Jak spolu tyto divadelní oblasti souvisí? O tom si bude tentokrát řeč s režisérkou, choreografkou a vysokoškolskou pedagožkou Zojou Mikotovou.

Architektura je to, co nás obklopuje. Když o ní mluvíme v souvislosti s performativitou, zaměřujeme se na to, jak ovlivňuje naše životy a společnost, spíše než na to, jak vypadá, nebo jak je praktická. Performativita architektury znamená, že architektura není jen kulisou, ale aktivně se podílí na našich zážitcích a vytváří prostor pro různé situace a procesy. Funguje podobně jako scéna v divadle, která ovlivňuje to, jak vnímáme dění, ale u architektury je to ještě silnější, protože se přímo podílí na každodenním životě.

Po třech letech v Klubu školství a vědy Bedřicha Václavka se HaDivadlo přestěhovalo dál od centra Brna, do objektu Obvodního kulturního a vzdělávacího střediska Šelepova. Patřila mu zde jen malá kancelář, o sál se dělilo s místními schůzujícími organizacemi a kurzy šití. Ale především s Ochotnickým kroužkem, amatérským souborem J. A. Pitínského a Petra Osolsobě. Více info již brzy!

Komponovaný program od odpoledních hodin do noci. Více info již brzy!

Dramaturgické úvody probíhají před představením a jejich cílem je přiblížit divákům tvůrce a dílo, a také inscenační uchopení. Moderované besedy s tvůrci a herci pak probíhají po představení. Divadlo pořádá také literární večery, koncerty, kulturní debaty a další akce. Přehled doprovodných programů najdete v aktuálním programu divadla.

Divadlo pořádá lektorské úvody a besedy k aktuálním inscenacím, literární večery, koncerty, kulturní debaty a další akce. Přehled doprovodných programů najdete v aktuálním programu divadla.

Centrum experimentálního divadla zastřešuje činnost tří umělecky autonomních scén: Divadla Husa na provázku, HaDivadla a platformy pro performativní umění Terén. Vydává vlastní časopis CEDIT, čtvrtletník zaměřený na přemýšlení o divadle, umění a kultuře, a pořádá různé kulturní akce. Více informací najdete na webu.

Národní divadlo Brno nabízí tyto edukativní programy: diskuze po představení, lektorské úvody pro děti a mladé publikum, dramaturgické úvody, setkání s režisérem/režisérkou, předpremiérová kukátka, krok za oponu, výtvarné dílny, qr kvíz, interaktivní metodické weby k vybraným inscenacím a workshopy pro veřejnost a školní skupiny. Více informací najdete na webu divadla.

Kávéeska je kulturní centrum, které pořádá kulturní a vzdělávací akce pro nejširší veřejnost: festivaly a pořady ve veřejném prostoru, akce pro rodiny s dětmi, aktivity pro seniory, přednášky, trhy a další. Součástí Kávéesky je Divadlo Polárka, Klub Leitnerka, Centrum volného času Botanka a volnočasové centrum Vojtova.

Kumst podporuje lidi z kreativních odvětví, kteří tvoří i pro ostatní a nabízí pronájem židle nebo celého studia, ateliéru, přednáškového sálu či společných prostor. Pravidelně se zde konají přednášky, kurzy a workshopy, konference, konzultační hodiny pro začínající podnikatele, výstavy a další akce.

Filharmonie Brno nabízí zábavné rodinné abonmá, které obsahuje pět poutavých dopoledních i odpoledních koncertů pro děti a (pra)rodiče s workshopem a přednáškou. Dále pak komorní rodinné abonmá s koncerty, na kterých zjistíte, jak přesně jednotlivé nástroje fungují, a stanete se součástí celého koncertu.

Mezinárodní konference jsou standardní součástí akademického roku na Divadelní fakultě JAMU. Kabinet pro výzkum divadla a dramatu pravidelně pořádá interdisciplinární setkání určené pedagogům, studentům, vědcům, odborné veřejnosti, divadelníkům a dalším.

Nevelký podlouhlý sál, spíš větší místnost, v suterénu Klubu školství a vědy Bedřicha Václavka. Prostory vhodné pro ledasco, jen ne pro divadlo… Komentovaná procházka pod vedením dlouholetých členů souboru Miroslava Ukula Kumhaly a Kateřiny Kumhalové.

Jak se u nás daří queer umělcům a umělkyním? Jaká jsou jejich témata? A je pro ně vůbec důležité reflektovat queer zkušenost na jevišti? Diskuze s režisérkou Danielou Špinar, herečkou Terezou Volánkovou a režisérem Martinem Modrým.
Přijďte si poslechnout inscenační tým a sólisty nového uvedení Pucciniho opery Manon Lescaut!

Cyklus přednášek a workshopů nejen pro studenty středních škol pořádaný studenty Ústavu hudební vědy FF MU.

Padesát let HaDivadla nejen jako prostor ke vzpomínání a oslavám, ale též k publikačním počinům! Uvedeny budou knihy „HaDivadlo 50. Začalo to v Prostějově: Divadlo v muzeu – ohlédnutí za výstavou” v autorství Michala Stránského a intendantky HaDivadla Anny Stránské a „Herci „národa“ aneb cesta herců HaDivadla, které nikdo nezná, z Prostějova do Brna na konec světa a zase zpátky” v autorství Břetislava Rychlíka a kolektivu.

Přijďte se setkat s Martinem Sládečkem, dramaturgem a uměleckým šéfem Divadla Husa na provázku. Na svém kontě má coby dramaturg řadu inscenací i mezinárodních divadelních projektů, je také autorem her, dramatizací a překladů dramatických textů.

KMDB drink tentokrát k baletu Radio and Juliet v Mahenově divadle. Speciální drink s diskuzí po představení bude navazovat hned po skončení na Malé scéně ca ve 21:15. Na akci je nutné se přihlásit a zajistit si tím lístek na představení. Na diskuzi po je vstup volný.

Další pokračování CED Talks se zaměří na aktuální situaci na Slovensku, kde současná vládní koalice mocenskými zásahy do legislativy a podmínek finanční podpory ohrožuje kulturu na všech jejích úrovních.

Jaké dramatické texty byly ve společnosti podporovány, a jaké podmínky a směrnice museli dramatici dodržovat, aby mohly hry být publikovány a uvedeny v divadlech? Jakým způsobem komunisti využívali divadlo jako nástroj propagandy socialismu? Odpovědi na tyto a další otázky se dozvíze na přednášce teatrologa Milana Hábla.

Beseda s běloruskými umělkyněmi a umělci o stavu nezávislé kultury v Lukašenkově Bělorusku.

V přednášce filmové, divadelní a rozhlasové autorky Anny Gruskové se budou ohledávat devadesátá léta, počátky samostatného slovenského divadla i vztahy slovenského a českého divadla, zatímco v přednášce dramaturga Mira Dacha bude zkoumán obraz současné podoby slovenské scény v analýze generačního střetu mezi klasickým divadlem ve službách dramatu a autorským divadlem nastupující generace.

Doprovodná prezentace k reprízám autorského dokumentárního projektu Než skončí válka / До кінця війни s režisérem Maxem Nowotarskim a pedagogem, dokumentaristou a divadelníkem Břetislavem Rychlíkem.

Setkání s Eduardem Kudláčem a aktéry souboru Mestského divadla Žilina, ceněné regionální scény slovenské divadelní mapy s progresivní dramaturgií.
Řada zajímavých přednášek a workshopů zaměřených na uměnovědnou problematiku je určená zejména pro studenty třetích a čtvrtých ročníků středních škol, kteří zvažují studium některého uměnovědného oboru na Filozofické fakultě MUNI. Účastníci akce si mohou vybrat z pestré palety kurzů, jejichž témata jim přiblíží různé druhy umění a obory s nimi spojené. Setkat se tak mohou s architekturou, divadlem, hudbou, estetikou, komiksem, výtvarným uměním, ale i zážitkovou pedagogikou.

Přednáška z cyklu Světem divadla se bude věnovat hlavním znakům divadla absurdity a kanonickým jménům s ním spjatých jako je Samuel Beckett, Eugène Ionesco nebo Jean Genet. Nad toto povinné a zásadní penzum dojde i na prvky absurdity v tvorbě A. P. Čechova, Jean-Paul Sartra nebo Franze Kafky, kteří jsou pomyslnými otci absurdní literatury. Dojde i na dramatiku polskou a v neposlední řadě na autory spjaté s českým divadlem 60. let jako je Václav Havel nebo Pavel Landovský. Přednáška se uskuteční na Studiu HaDivadla a povede ji teatrolog a student režie Jan Doležel.

Procházka s historickým výkladem po stopách vzniku ČSR s průvodcem Martinem Koplíkem. Na procházku navazuje představení Ve jménu republiky v Divadle Polárka.
17.00–18.00 / procházka s průvodcem Martinem Koplíkem – začátek před Hudební fakultou JAMU (Komenského nám. 6, Brno) a konec v centru Brna

Edice populárně naučných přednášek napříč historií divadla – a tedy i lidstva. Od mladých divadelníků pro mladé diváky. Přednáška se uskuteční na Studiu HaDivadla a povede ji teatrolog a student režie Jan Doležel.

V 21:30, bezprostředně po představení inscenace Asylum, srdečně zveme diváky na besedu s mimořádnou osobností izraelského současného tance, choreografem a uměleckým vedoucím Kibbutz Contemporary Dance Company, Rami Be’erem. Besedu povede v hledišti Mahenova divadla v anglickém jazyce Thoriso Magongwa, sólista Baletu NdB.

Výzkumná laboratoř CED_observer ve spolupráci s Knihovnou a archivem Centra experimentálního divadla si vás dovolují pozvat na čtvrté z řady nepravidelných diskusních setkání – kulatý stůl na téma Digitální divadlo, digitální publikum?
Diskuse proběhne v anglickém jazyce.

Jeho oceňované knihy rozhovorů Raději zešílet v divočině a Jako v nebi, jenže jinak prý některým lidem změnily život. V čem změnilo setkání se samotáři život spisovateli a novináři Aleši Palánovi? A jak se jeho respondenti vlastně staví k představě zdivadelnění svých svérázných příběhů a postojů? Beseda s autorem jako společné naladění se na dlouho očekávanou pražskou premiéru inscenace Divadla Husa na provázku. Vstup pro diváky následujícího představení zdarma.

CED_Observer ve spolupráci s Knihovnou a archivem Centra experimentálního divadla si vás dovolují pozvat na třetí z řady nepravidelných diskusních setkání – kulatý stůl na téma Od aktivismu k umění a zpět.
Setkání se uskuteční u příležitosti právě probíhající výzkumné stáže CED_Observer, která nyní probíhá v CED již potřetí. Jejím tématem je vztah lidského těla a prostoru, jež prozkoumává prostřednictvím několika-blokového programu. Téma tzv. artivismu je jedním z nich. O tom, jak lze uvažovat o umělecké tvorbě ve vztahu k jejím společenským a politickým významům, budeme hovořit v pátek 21. ledna 2022 od 16:00 ve Studiu CED (první patro budovy).

Za jakých okolností je slovo tvůrčí? Proč mají přechodníky právo na přežití v českém jazyce a kapitalismus musí být překonán? Druhá z pravidelných besed německého slavisty a literárního překladatele, zakladatele brněnského klezmer souboru HaChucpa a dlouholetého pedagoga JAMU Wolfganga Spitzbardta se dotkne témat konzumu a kapitalismu. Představeny budou v této souvislosti i české překlady textů německy píšícího filozofa korejského původu Byung-Chul Hana, který přináší pronikavou diagnózu kapitalistického přístupu ke světu.

Mezinárodní divadelní konference, každoročně pořádaná Divadelní fakultou JAMU, se těší na svůj další ročník! Téma letošního ročníku bylo původně plánováno na listopad 2020 a letos se konečně dočkáme!
Konference se uskuteční v Brně, jsme ale připraveni i na hybridní formu a online přenosy!

V rámci Horizontů teatrologie tentokrát představíme přednášku Filipa Jekkela na téma Stanislavského vplyvy na vývoj súčasných hereckých techník v USA na príkladoch Meisnerovej hereckej techniky a hereckej techniky Practical aesthetics.
Událost proběhne pouze v online režimu přes ZOOM: https://cesnet.zoom.us/j/93888917178

Knihovna a archiv Centra experimentálního divadla si vás dovolují pozvat na druhé z řady nepravidelných diskusních setkání – kulatý stůl na téma kontexty a východiska tvorby Petera Scherhaufera. Uskuteční se u příležitosti projekce nového dokumentu 𝑀𝑢́𝑑𝑟𝑦 𝑏𝑙𝑎́𝑧𝑜𝑛 – 𝑃𝑒𝑡𝑒𝑟 𝑆𝑐ℎ𝑒𝑟ℎ𝑎𝑢𝑓𝑒𝑟 v Divadle Husa na provázku v pátek 5. listopadu 2021. Za účelem reflexe díla Petera Scherhaufera jsme oslovili šest hostů z řad divadelních praktiků i teoretiků, aby neformálně pohovořili o svých výzkumech a přímých zkušenostech spojených se Scherhauferovou uměleckou tvorbou.

Křest knihy Kláry Hanákové věnující se jednomu ze zakladatelů DHNP
Zdeněk Pospíšil – režisér s velmi pohnutými i dobrodružnými životními osudy je širší veřejnosti znám jako tzv. pokrývač her tehdy zakázaného spisovatele Milana Uhdeho a tvůrce legendární Balady pro banditu, vytvořil však množství dalších pozoruhodných inscenací např. v Dětském studiu DNP, které založil, či ve spolupráci s nejrůznějšími amatérskými soubory. Donucen dobovými okolnostmi rozhodl se v roce 1980 emigrovat do Švýcarska, kde se snažil ve své divadelní kariéře pokračovat založením Divadla Na konci provázku i jiných společností. Po listopadové sametové revoluci se do Československa vrátil a stal se ředitelem Hudebního divadla v Karlíně. Boj o jeho přeměnu v muzikálovou scénu evropského významu nakonec vyústil v osobní tragédii.